='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Klik Tanda Sokongan Tqvm

Rabu, 16 April 2014

$1 Satu Ringgit Seringgit Lama Malaysia Siri Kedua

Sambungan...

Klik $1 Siri Pertama Untuk Melihat Cerita Sebelumnya (baru tak pening kepala)

Entri Ini Menceritakan Tentang Siri Kedua (Siri Ke-2) Wang Kertas Lama Malaysia, Jom Kita Lihat Apa Bezanya Berbanding Dengan Siri Pertama...Layannnn

Siri Kedua Bermula Dari Tahun 1972 - 1976



Rupabentuk Wang Kertas Siri Pertama Malaysia

Size 121mm x 63mm

Di Tandatangani oleh Ismail Mohd Ali (Gabenor Ke-2 Malaysia)

Di Cetak oleh Bradbury Wilkinson

Watermark Kepala Harimau

Ejaan Baru "DIPERLAKUKAN" & "GABENUR"


Klik Kenali Gabenor Bank Negara Malaysia Untuk Melihat Senarai Gabenor BNM

Ya, Inilah Dia Rupabentuk & Senireka Wang Kertas Malaysia Siri Kedua, Nampak Saling Tak Tumpah Seperti Siri Pertama, Masih Dengan Tandatangan Tun Ismail, Cuma Sedikit Ubahsuaian Ejaan DIPERLAKUKAN & GABENUR (Klik $1 Siri Pertama Untuk Membuat Perbandingan). Untuk Pengetahuan Semua, Wang Kertas Siri Kedua Ini Agak Sukar Di Temui Dalam Pasaran Berbanding Dengan Siri Pertama (dalam kondisi UNC), Pelik Gak Ye?


Prefix Yang Terlibat Dalam Siri Kedua & Harga Pasaran
Prefix Pertama D/4 - UNC RM280 - RM350
Normal Prefix D/5 to E/53 - UNC RM50 - RM70
Prefix Akhir E/54 - UNC RM300 - RM400
Replacement Prefix - TIADA

*** Nilai Yang Di Tunjukkan Di Atas Adalah Harga Anggaran Peribadi Galeri TMC Untuk Harga Pasaran Semasa Wang Kertas Yang Berkondisi UNC, Harganya Akan Berkurangan Seiring Dengan Kondisi Wang Kertas Tersebut. Kemungkinan Harga Yang Di Jual Di Luar Sana Sedikit Mahal / Murah (+/-) Berbanding Nilai / Harga Anggaran Galeri TMC

Simpanlah Sekeping Dua Buat Kenangan, Jika Boleh (mampu) Pilihlah Yang Berkondisi UNC, Selain Lebih Memberikan Kepuasan, Ianya Juga Menjamin Harga Yang Sentiasa Meningkat & Adanya Permintaan Untuk Belian, Dengan Syarat Kena Simpan & Jaga Dengan Betul, Jangan Beli Mahal - Mahal, Pastu Campak Merata Rata Yer, Sebab Setiap Kejatuhan Grad Wang Kertas Datang Bersama Kejatuhan Nilai Pasarannya...Maka Berhati - Hatilah Selalu, Beli Plastik Sleeve & Banknotes Album, Elakkan Bersentuhan Secara Terus Kepada Permukaan Baknotes (lebih - lebih lagi di permukaan yg berwarna putih & cerah). Klik Grading Banknotes Untuk Mengetahui Tahap - Tahap Grading Yang Digunapakai Di Malaysia.


Siri Ketiga (Siri Ke-3) Akan BERSAMBUNG Dalam Entri Berikutnya, Rajin - Rajinlah Ikuti Perjalanan Blog Galeri TMC Ini Untuk Mengetahui Info Seterusnya, Adios :)

6 ulasan:

  1. Saya ada not yg sama H/93..adakah bernilai ?

    BalasPadam
  2. sya ada P/85.hanya Mau tau berapa nilainya..

    BalasPadam
  3. L/44 nak tnya ada nilai tak

    BalasPadam
  4. G/26 553848 nk tanya da nilai tak.?

    BalasPadam
  5. sya ad 2 keping duit lameRm1 berminat pm 01117947281

    BalasPadam

"
"